fredag 21 mars 2014

Ljusblå Holmegaard gulvvase

En mellanstor röd har jag haft ganska länge och tanken var att skaffa en liten röd - kulan har jag redan skaffat till den. Men så hittade jag en ljusblå som kunde passa ihop ändå! Och en liten röd kan det kanske bli i framtiden ändå.
    Dessa står i köksfönstret och eftersom jag både har en del rött och en del ljusblått i köket så ser det inte fel ut i sammanhanget.


Både vasen och kulan är etikettmärkt som ni ser. Just dessa med vit insida och starka färger på utsidan kom 1967, men jag tycker att de passar bra i lägenheten ändå, trots att det mesta är ca tio år äldre där.
    Nog ser den ut som en flaska, men den korrekta benämningen är gulvvase. Det finns även äldre modeller i genomskinligt glas i olika färger, men just dessa med klara färger brukar vara populärare. Och kulorna är egentligen gjorda för att hängas upp och inte läggas på vaserna, men nog ser det bra ut där också! Det bör nämnas att det finns många mer eller mindre bra kopior på dessa - både äldre och ganska nya.

Inga kommentarer: