lördag 1 februari 2014

Kryddhyllan omgjord

Ett av kökets fulaste ställen var kryddhyllan ovanför spisen. Har man fina kryddburkar så vill man se dem utan att öppna en lucka som satt där.
    Och öppnar man luckan så såg det ut så här innanför. Helt klart inte konstruerad av en estet! Och så här ville jag förstås inte ha det!


När jag såg Martinas kryddhylla som har bloggen Old shit and stuff så visste jag hur min skulle se ut. Efter att ha frågat runt så fick jag tag på virke från en gammal bokhylla i teak som skulle kasseras.
    Ett lokalt snickeri fick uppgiften att konstruera den nya hyllan, och resultatet blev precis som jag hade hoppats! Jag hade gjort noggranna ritningar som stämde bra i mått.


Nu börjar det likna så som jag vill ha det i köket, men några små projekt finns fortfarande att förverkliga. Men det borde gå att ordna inom några veckor.
    Flaskstället som jag visade nyss skall nog ställas bredvid lådhurtsen av Mogensen. Lampan över diskbänken skall också bytas ut mot en snyggare, och jag hoppas verkligen att jag snart hittar fler skåpshandtag som jag har efterlyst här för alldeles för längesedan!


Det finns drygt en hylla som är tom, och där skall fler av dessa kryddburkar ställas. För det finns fler olika sådana än man tror!
    Kryddburkarna är alltså gjorda av Marianne Westman i slutet av 50-talet, och det är förstås Rörstrand som är tillverkare.


I nästa inlägg visar jag en fin svart vas som jag hämtade ut igår. Passar bra ihop med de jag har förut i samma modell!

7 kommentarer:

Kim sa...

Verligen snygg! Tycker om den!

DeBeer sa...

Perfektion......

Allt det gamla goda sa...

det blev ju helt otroligt snyggt, bättre än vad jag trodde!

Old shit and stuff sa...

Jag känner mig uppmanad att städa min hylla.... imorgon! -)

Otilia sa...

Det blev ju jättestiligt! Bra jobbat!

Anna sa...

Den blev verkligen bra! Ditt kök är fantastiskt fint!

FLAK sa...

Helt perfekt och vi har en likadan fast originalhylla i köket..den ska sitta där punkt slut=)