tisdag 25 februari 2014

Älvsjömässan - köpt, bytt och fått

Här kommer äntligen bilder på det jag kom hem med, även om de är i sämsta laget...


Glasföremålen blev sex till antalet. Inga av dem köpta på själva mässan. För vi gjorde en hel del byten retrobloggarna emellan också.
    Den blåa strutformade kommer från Erik med bloggen Fåglarna. Reijmyre Tosca heter den och jag har ett antal innan. De övriga på bilden kommer från Benny med Porslinsbloggen. Roligast att få var den randiga vasen av PO Ström på Alsterfors glasbruk. För jag har fyra delar förut i denna serien.
    De tre gröna är danska och formgivna av Jens Quistgaard. Ganska vanliga, men de är fina i grupp om man staplar några i varann. Och den rökfärgade är av Tom Möller på Reijmyre.


Teaken samlade jag på en egen bild. Två pepparkvarnar - den ena från BR och en halvmeter hög! Även en saltströare till vänster. Skärbrädan kommer från Benny och är gjord av Quistgaard för Dansk Design den också.
    Lådan med facken hittade jag hos Moderna Magnus i Gamla Stan, och tänkte först att det var en besticklåda. Men det är nog en prylhylla.. Men den kan gå att ha som besticklåda ändå eventuellt.


Tre blomkrukor kom jag hem med. Den gula från mässan och det är en Vindakruka av Stig Lindberg. De flesta är vita, men jag har även en ljusgrön i samlingen.
    De två andra krukorna kommer från Gefle och de fick jag faktiskt helt gratis av Hedvig - en av mina läsare! Stort tack igen! Jag har två i samma storlek som den mindre förut - en vit och en blå.


En gjutjärnsskulptur som hittades på loppis i Stockholm. Konstnären heter Gunnar Kanevad och skulpturen heter S:t Ragnhild och har tillverkats på Södertälje gjuteri 1976.
    Tyvärr ganska vanlig, men jag hade inte sett den förut. Men den får nog plats på hyllan ändå, men jag skall ta bort den fula sockeln.


Två keramikvaser. Den vita köpt på mässan av Leva antik, och den fick jag till ett bättre pris än de ville ha från början. Jag visade ju en större turkos sådan nyligen så de blir fina att ha ihop. Rörstrand och Gunnar Nylund.
    Den högra vasen köptes på loppisrundan på lördagen. Vet inget om den än, men den kändes bra! Tror att den kan vara från 1930.talet eventuellt. Det finns en oläsbar signatur undertill. Återkommer om jag hittar info om den.


Tre gafflar från serien Fjord av Jens Quistgaard (denne Jens återkommer visst...) för Dansk Design. Fin känsla i dem, och fin formgivning också.
    Jag har tidigare två skedar med långt skaft och en kapsylöppnare i serien. Vill gärna ha fler delar!


Två böcker från loppisturen och en från Benny. Konkret Konst har varit en önskebok för mig, och nu hittade jag den i ett antikvariat som hade rea med 60% rabatt på alla böcker. Så 240 kr gav jag för den!
    Boken till höger om den köptes på samma avtikvariat för 40 kr, och de tre små trycken som ligger underst på bilden låg i upptäckte jag! Gefleboken däremot är ganska nyutkommen.


Till sist en barometer som nog var det sista jag köpte på mässan på söndagen. Jag har letat efter en snygg barometer i flera år.
    Dollybird har en fin som jag har efterlyst och kollat efter överallt, men eftersom den inte verkar dyka upp så fick denna duga istället. I alla fall tills dess.

Inga kommentarer: