söndag 12 januari 2014

Nyloppat

Tänkte redovisa den senaste tidens fynd. Och någon sak är även från December som jag hade glömt att visa då.
    De stora fynden lyser med sin frånvaro, men man får vara nöjd med det lilla! Den tiden kommer!


En gammal bullig pennvässare i nyskick - troligtvis aldrig använd. Jag hade en likadan rödlila förut, dock utan fastsättningsanordning. Framför den en liten (också bullig) vas från Upsala-Ekeby och Göran Andersson. Det snyggaste jag har sett som kommer från honom!
    Två mörkgröna Coloradoäggkoppar köptes på Tradera. Jag hade bara en förut i den färgen. Till höger om detta en väggpendel i mässing av Pierre Forssell. Dessa har blivit mer och mer poppis nu! Ett fäste fattas till den andra jag har.
    Den stora finska skålen hade jag en likadan förut, och några likadana mindre. En liten orange Coloraskål från Orrefors låg och väntade på en loppis nära mig. Keramikburken till vänster om den kommer från Bo Fajans, och det blåa fatet är till Rörstrand Kino.


Fyra blåa oxögon av Kaj Franck köptes idag för en femma styck. En hel del bestick har det blivit också! Både sådana som jag skall behålla och sådana som skall få nya hem.
    De två små gafflarna skall jag garanterat behålla. De är till Nilsjohans serie Soraya som jag samlar på, och denna storleken hade jag inte förut! De är lika små som kaffeskedarna.
    En bra bunt förrätts- och dessertbestick från Gense Parad hittades förra helgen. Längst fram en kniv från Gense Focus steel, och två från Focus de luxe. Även en stor gaffel från Gense Facette som jag köpte igår för en krona!


Denna turkosa färgvariant av Höganäs Aladin är inte så vanlig. Köpte den ena igår, men den andra har jag haft ett tag.
    Skall dock inte behålla dem. De passar utmärkt på ett teakbord, men jag har andra saker på mina bord som jag gillar bättre.


Skall inte behålla allt detta heller. Jag vet ju andra som gillar sånt här betydligt mer än mig, så jag köper till dem. Byten i första hand, men pengar är inte ovälkomna en fattig månad som denna heller!
    Fjärilstavlan i porslin och två av de gula små skålarna från Laurids Lönborg är redan på väg till andra. Påslakanet är ett oöppnat paket från Tampella av Marjatta Metsovaara. Jag vet att det är garanterat äldre än 1974!

Inga kommentarer: