fredag 11 oktober 2013

Veckans och helgens inköp

Här syns både förra veckans och helgens loppisfynd. Fick inte med en bunt bestick på bilden, men det var lite ovanligare delar av Gense Thebe bl a.


De två svarta Marimekkoskålarna (märkta) är nog inte så gamla, men de stod på en lokal loppis på gatan bredvid där jag bor för 20 kr/st. Den blåa vasen till höger om dessa kommer från Gullaskrufs glasbruk. Och framför den två gröna fugaskålar. Bytte till mig dem av en loppisbekant, och jag hade inte den storleken innan i grönt.
    Grön är även den tyska muggen. Inte min stil, men de är populära bland andra. Till vänster om den en kanna som däremot är min stil. Jag har redan två sådana - Gustavsberg Pastella - så jag köpte den mest för att ta hantaget då den var billig. Det röda glaset tror jag är från Reijmyre. Har en likadan sedan förut. Bakom glaet en vit toapappershållare från Cararra & Matta som gjorde de populära badrumsskåpen i plast från runt 1960.
    Längst fram en porslinsburk från Arabia. Har inte sett det mönstret förut! Och tennfatet med spännande form är danskt. Från Just Andersen.

2 kommentarer:

DeBeer sa...

Det är tur att även du har flyttat till större lägenhet :-) Men nu funderar jag på om man inte skulle ha satsat större när man ändå höll på???

maja helin sa...

hej jan!
jag har skickat ett meddelande till dig på facebook ;) hälsningar från maja