söndag 29 september 2013

Bokmässan 2013

Då var det dags för årets bokmässabesök. Som ni kanske har sett från tidigare år så brukar det bli 2-4 böcker inköpta, men i år var det värre! Antingen så hade jag redan böckerna, eller så kostade de mellan 750-2.000 kr!
    Men till slut efter mycket letande så hittade jag en trevlig bok om Karin Björqvist för rimliga pengar som jag inte hade.


Boken är på 168 sidor och många bilder - de flesta svart/vita, men några i färg. Den är utgiven 1995.  Behandlar allt från debuten till nobelservisen mm.
    Även offentliga utsmyckningar tas med, t ex tunnelbanestationen Mariatorget och en rad andra verk.


Här är några av hennes tidiga porslin som många känner igen. Servisen Ruter från 1952 och serien Indigo från 1952-53.


Detta känner jag igen! Stig Lindberg gjorde en kryddsats där han tydligen har inspirerats en massa av Karin. Inte ovanlig - han tog även mönstret till Spisa Ribb från henne.


En servis som var svår att göra och som inte är så vanlig - Röd Kant från 1968. Finns även en variant utan den röda kanten.

1 kommentar:

DeBeer sa...

Själv söker jag stora Bo Fajansboken så hojta till om du ser den :-)