söndag 7 oktober 2012

Malmöresan

När Stina med bloggen "Allt det gamla goda" besökte mig och Göteborg tidigare i år så fick jag ett erbjudanade att besöka hennes stad och gå en loppis/retroaffärsrunda. I tisdags blev det av, och vilken runda det blev! Vi hann med 15 ställen på åtta förvånansvärt korta timmar!
    Eftersom jag är lite kräsen så handlade jag inte på alla ställen, men nog hittade jag ett och annat ändå!


I butiken "Precis en sån" på Kastellgatan 13 kunde jag utöka min lilla samling med burkar av Signe Persson-Melin från 1955. Det är normalt inte öppet på tisdagar, men jag hade kommit överens med Carina som har stället att vi kunde få komma in ändå - tack för det!
    Nya är sockerströaren längst till höger samt de två små burkarna som står på tobaksburken - Muskot och Ingefära.


På Kärleksgatan 4 ligger Rågers Antik, och där hittade jag tre skålar i serien Party från Johansfors som jag inte hade i samlingen.
    Faten hörde till eftersom de såldes i ett set från början fick jag lära mig. Jag hade bara en orange sådan skål förut, men faten har jag i sex färger och ett sjunde på väg in. Bara ett vitt fat kommer att fattas då.


När jag ändå visar nya Partyföremål så lägger jag till de båda glasen på fot som jag har köpt på Tradera. De är i vitt och ljusblått.
    Nu fattas endast det orangea, för av de åtta olika färgerna har jag nu sju st av denna modellen.


Naturligtvis fastnade jag för några teakföremål också! På Sopstationen på Carlsgatan 16 köptes fyra äggkoppar för 25 kr ihop. Det är även där som de spelar in TV-programmet "Sverige". Så många gånger man har tittat på det programmet och undrat vad som står i hyllorna där egentligen!
    En tändsticksak i teak köpte jag på Möbeldepån på Helmfeltsgatan 3. Det är ingen ask med en skjutbar låda i som vanligt utan man tar stickorna ur hålet. Endast en tia kostade den. Välgjord!

4 kommentarer:

Skaffaren sa...

Visst är Skåne trevligt!

Lybtar sa...

vad roligt att din Party-samling växer så fint.

DeBeer sa...

Ja, det börjar bli dax för en uppdaterad bild av HELA samlingen :-D

UpsalaEkeby sa...

Vad roligt att du kunde göra lite fynd i min hemstad!

Extra roligt också att "min" SPM sockerströare, som jag sålde till Precis-en-sån till slut hamnade hemma hos dig :)

Kul att den hamnade hos en samlare, som förstår att uppskatta den!!