söndag 30 september 2012

Kistamässan - bilder

Då har man varit på mässa igen - denna gången i Kista. Alltid kul med mässa, men inte så kul när antal säljare blir mindre och man inte hittar något till samlingarna!
    Såg inget Colorado som jag inte hade, likadant med Partyglasen, Pavane såg jag bara en liten i blått, inte en enda blåsvart kryddburk av MW. Men vad jag köpte och bytte till mig kommer i nästa inlägg!


Nej, en krenitskål var detta inte. Men priset låg på ungefär samma nivå. Utsidan var lite gråbrun till skillnad från Krenitens svarta finisch.
    Men även om det var Krenit så har jag ingenstans att ställa den heller...


S:t Göran och draken. En stengodsskulptur av Gunnar Nylund. Draken hade tydliga mönster som påminner mycket om Farstagodset.
    Tror att den kostade 19.000 kr. En saftig slant, men nog pryder den vilken hylla som helst.


Detta hallbord blev lite suddigt, men det var folk som passerade hela tiden - fick ta ett snapshot.
    Annars var den en av få möbler på mässan som hade något extra.


Dessa ljusstakar i trä hade en ovanlig topp - har inte sett liknande förut.


Läckraste taklampan på mässan! Italiensk stod det och det verkar rimligt.


Konstglas av Astrid Gate. Jag gillar iofs mer grafiska mönster, men denna gillade jag också.


Badrumsskåp av äldre modell. Känns som 30/40-tal och säkert lyxigt vid den tiden.


Tavla av Lennart Rodhe. Ingen numrering så det kanske inte var en litografi. 750 kr var inte farligt i så fall, men just då kunde jag inte lägga de pengarna på den.


Två Rörstrandskoppar som stod i en hylla och fångade min uppmärksamhet. Men jag tittade inte ens på vad de kostade...


Stig Lindbergs Karnevalvaser är fina, speciellt de runda! Om jag någongång får för mig att samla på Karnevalserien så nöjer jag mig nog med de runda.
    Men både plats och pengar saknas till detta så det får jag skjuta på framtiden.


Denna Termic termos av Stig Lindberg var blå! Jag har bara sett röd, gul och grön förut.
    Jag var förstås lite sugen på att köpa den, men sansade mig lite och insåg att jag inte behöver en sådan termos till - iaf inte till det priset.


Här var det femtiotal rakt av. Men faktiskt inget som lockade mig speciellt mycket.


Erik Höglunds askfat i originalkartong. Nu kanske inte Erik är så het i Japan längre, annars hade denna nog blivit såld innan jag kom dit.
   Fick rapporter om ett antal japaner som dammsög mässan vid uppackningen. De hade bl a köpt allt limegrönt Colorado på ett ställe!


Sovrumslampa med den trevliga kombinationen teak/turkos.


Stor ofärgad vas av P O Ström från Alsterfors glasbruk. Mest för samlare då retrofantasterna hellre vill ha färgade saker i hyllan.

5 kommentarer:

UpsalaEkeby sa...

Kul med bilder från mässan!!

Är alltid spännande att se utbudet och ibland även prisbilden på de lite större retromässorna. Jag brukar sällan ha möjlighet att besöka dessa, då jag bor i södra Sverige!

Spännande att se vad du köpte med dig hem!

Gila sa...

Det stod även i DN idag om mässan och att japanerna köpt en massa.

La mômes Old fashioned sa...

Du hade uppmärksammat flera saker som jag inte sett. Kul!

Tack igen för tekoppen, jag känner mig mycket nöjd :)

Lybtar sa...

härligt med så många bilder. på så vis så känns det lite som att man var på plats. Tråkigt att du inte fick ngt att komplettera med.

trillivippa sa...

Den översta skålen du visade spanade jag också in! Trodde först att det stod 145 kr på prislappen och tänkte att det var konstigt att ingen slagit till, men sen såg jag den sista nollan med... ;)