söndag 8 april 2012

Helgens inköp

Ingen vanlig helg, men till slut blev jag nöjd med inköpen trots påskhelg. Först en bild med 60-talsinfluerade ting.
    Fotoalbumet är väl troligtvis från 60-talet, men tyget som jag impulsköpte på samma ställe är nog nyare än 60-tal enligt de tygkunniga. Även om det inte passar hos mig så är det ett läckert mönster på det tycker jag.


Ljusstaken och pepparkvarnen köpte jag idag. Pepparkvarnen är formgiven av Jens Quistgaard för Dansk Design, och Peugot har tillverkat den.
    Den turkosa fisken kommer från FEJ och den lilla stegodsminiatyren är från Alingsås keramik. Jag har nog ett tiotal miniatyrer därifrån.
    Besticken på bilden är fyra fiskknivar från Gense (Thebe), och en såsslev från Gense (Parad). Dessa fem kostade 35 kr ihop.


Jag hade en likadan fisk sedan förut fast svart. Detta är den större modellen - det finns en mindre också.
    FEJ betyder Folke och Elsa Jernberg för de som undrar. Hade tillverkningen i Mariestad.


Ljusstaken har jag tre av förut och denna är likadan som mellanstorleken. Jag har en fundering om man skall kapa den ena någon centimeter för att få fyra olika höga!
    Dessa är tillverkade i Danmark och enligt uppgift ganska ovanliga.


Pepparkvarnar av teak är ett speciellt samlarområde med många samlare i USA. Jag har fått ihop fyra med fin form. Storsamlarna har över hundra...

8 kommentarer:

Maria sa...

Pepparkvarnen och ljusstaken är så snygga och fiskarna häftiga och det tycker jag trots att jag inte är mycket för prydnadsdjur men det finns oftast undantag. Jag gillar dom där.

Daniel sa...

Hej!

Pepparkvarnarna var fantastiskt fina!

Daniel

Maya sa...

Stilrent och snyggt!

allt det gamla goda sa...

gillade verkligen ljusstaken, ska du våga dig på att kapa den? ska du inte invänta att du hittar ännu fler så att det blir en mix av olika höjder?

form55 sa...

Maria - jag är heller inte mycket för prydnadsdjur. Men jag har 5-6 st som jag gillar.

Daniel - Visst är de! och ett par till i samma klass skulle sitta fint!

Maya - Japp, det är så jag vill ha det!

Stina - Nej, jag kommer inte att kapa den. Det kommer att bli fel propotioner då. Den är bra som den är!

La mômes Old fashioned sa...

Så roliga pepparkvarnarna ser ut ihop. Formerna är som hämtade ur StarWars (fast tvärtom då :)

trillivippa sa...

Jättefina fynd du gjorde! Tycker jag varit på ett antal loppisar i helgen men det enda jag hittade var ett litet retroförkläde. Som jag egentligen inte ens ville ha eftersom det inte är i mina färger men köpte ändå bara för att jag var sur över att jag inte hittat något bättre... ;)
Den nya pepparkvarnen var vansinnigt snygg i formen, helt klart min favorit bland dina fyra.

Retrolux sa...

Tyget gillade jag! Om det är av lite kraftigare kvalitet och du inte har något specifikt användningsområde så är jag intresserad av det! Du kanske kan lägga det i en Anna-låda om du kan tänka dig skiljas från det. Så lovar jag att spana efter en grön Fuga-ishink :)