onsdag 10 augusti 2011

Rött i köket

Jag har tidigare visat min Coca-Colakyl och en röd gryta av Jens Quistgaard som hamnar i köket sedan, och då passar det bra att skaffa fler grejer i rött.
    Detta har jag just nu! Grytan med teakhandtag är formgiven av Timo Sarpneva 1958 och gjord på Rosenlew i Finland. Den tillverkas fortfarande, fast bara i svart och nu av Ittala. De flesta man ser är naggade i emaljen men min är helt oskadad. Jag har även sett en bild på en blå.
    Den lilla grytan är också finsk och formgiven av Kaj Franck. Kaffekokaren däremot är svensk och gjord på Kockums om uppgifter jag hittade är riktiga. Och vispen Cyklon av den äldre snyggare modellen är gjord av Nilsjohan.
    Man kan komplettera med röda fugaskålar och röda glas från Reijmyre om man vill hålla färgen. Men skåpsluckorna får allt få en annan färg!

12 kommentarer:

trillivippa sa...

Sarpaneva-grytan är så snygg! Och visst är det en Kockums-kanna du har, är dock inte helt 100 på vem det är som formgivit den. Eventuellt Arne Erkers.
Och jag håller verkligen med om att den gamla Cyklonen är snyggare, har en likadan. ;)

Gustav sa...

Sarpaneva-grytan är en klassiker, jag har röda Lorry-glas i en låda om du vill komplettera :)

Randiga Tråden sa...

Visst är det en härlig färg, snygga prylar.

Gila sa...

Använder du prylarna i köket eller är det "bara" samlarsaker?

Re-dizain sa...

Jag håller med , röda köksprylar är något jag fastnar för också:)Cyklonen har jag i en nyare modell och din är klart snyggare i formen. Den Sarpaneva grytan har stått på min vill ha lista länge och jag ger mig inte, jag skall fynda en någon gång:)Kaj Franck lilla gryta har jag haft i rött, brunt och grönt samt vit med tomtar.
P.S roligare att blanda fler färger, rött kan behövas dämpas lite

eli sa...

Även jag är fast besluten att en gång fynda en Sarpaneva-gryta. Råsnygg.

Jess sa...

Sarpaneva! Vilken snygging. Skulle gärna ha en sån till jul faktiskt.

Yvonne sa...

Jag har också rött i köket, men bara på det jag kallar för accessoarerna ;)
Vilket kan tolkas fritt och ger utrymme för utsvävningar...

Allt det gamla goda sa...

heja färg-teman! du skulle ju ha en röd vattenkanna av c-a breger också, i det röda köket! själv önskar jag mig en svart..

form55 sa...

trillivippa - Det verkar som att vi är överens om allt där!
Gustav - Du har fått svar via mail.
Randiga Tråden - Visst är det de! Jag har bara snygga prylar :)
Gila - Än så länge är det bara samlarsaker, men målet är att använda dem så småningom.
Re-dizain - Det blir fler färger. Skall bara ha rött på detaljer, annars blir det turkos och svart också, samt krom och teak.
Eli och Jess - Den är fantastiskt snygg, och så fick den även designpris då. Och den är även snygg i svart.
Yvonne - Det var så jag tänkte ha det. Inte ens gardinerna kommer att få vara röda, ens till jul.
Allt det gamla goda - Jag har ju både en röd och en svart, och den passar perfekt då!

monamie ny blogg! sa...

Fint med röda detaljer i ett kök! Har du bilder på köket i helhet? Verkligen förtjust i vispen. Hittade en sån på en loppis för en tjuga, men gick ifrån den. Sånt man ångrar i efterhand :)

form55 sa...

Jag har ansökt om lägenhetsbyte så det är i det nya köket som allt skall hamna. Mitt nuvarande kök vill nog ingen se!