tisdag 19 oktober 2010

Selecta-serien av Berndt Friberg

Stengods av Berndt Friberg brukar vara väldigt dyrt men det finns undantag. Nästan allt som har hans signatur är handdrejat av honom själv, men serien Selecta är serieproducerad och hamnar klart lägre i prisklass.
     Jag vet inte har många olika föremål som finns i serien, men modellerna är numrerade och mitt ena fat har nr 12 i botten.Det andra fatet har nr 11, den lilla skålen nr 2 och vasen nr 9. Och jag har sett bilder på fem olika modeller till.



Jag köper bara de turkosa, men delarna finns åtminstone även i mörklå och beige glasyr. Jag vet inte hur länge de producerades, men har hittat en uppgift att de gjordes 1968.
    Berndt Friberg drejade även Stig Lindbergs stengodsföremål i början innan Swen Wejsfelt tog över den uppgiften.