söndag 3 oktober 2010

Inköpt i Kista

Då har jag varit på den stora antik- och samlarmässan i Kista igår. Det var första gången men inte den sista! Många handlare hade ett imponerande urval, och alltför ofta låg priserna i klass med detta. Men några bra inköp blev det och även några byten med andra samlare som också hade tagit sig dit.
    På bilden ses: Två vita talltikar och en ljusblå assiett från serien Colorado från Gustavsberg (ett utförligt inlägg kommer så småningom om denna servis). Även den fyrkantiga limegröna salladjären till höger kommer från samma serie. De vita tallrikarna bytte jag till mig av Luchur på forumet PES.
    Av Benny på Porslinsbloggen bytte jag till mig uppläggningsfatet från Rörstrand Entré - denna servis har jag har skrivit om förut här. Även de två plastskålarna från Skaraplast kommer från honom och dessa skålar har jag skrivit om här. Han har också bidragit med det mörkgröna fatet till såskannan från Colorado som jag har på gång.
    En kryddburk från Rörstrand med Marianne Westman som upphovskvinna fick det bli. Det finns bara två olika som ser ut så här och jag hade den andra så då måste man ju komplettera. Men dessa två finns även i en mindre storlek om man även vill ha dessa.
    Två servettringar i en udda modell gick inte att lämna kvar. Helst vill man ha 2-4 st till, men varken jag eller handlaren jag köpte dem av hade sett sådana förut. Har du?
    Ett klassiskt kökstidur från uppskattningsvis tidigt 60-tal är den sista saken på bilden.


Sedan blev det bloggträff också, och visst var det kul att se ansikena bakom flera bloggar som man regelbundet läser. Förutom jag kom Femtiotalsjakten, Porslinsbloggen, Kerstin Kokk, Tusen vaser och ett par medlemmar från PES som var lika välkomna. Flera andra bloggare hade hoppats att kunna vara med men fick avböja av olika orsaker.
    Vi hoppas att det blir fler bloggträffar framöver och då hoppas vi även att fler ansluter.

5 kommentarer:

Randiga Tråden sa...

Jag hoppas också att det blir fler bloggträffar, kunde inte gå igår, det är ju så roligt att träffas.

Susanna sa...

Ser fint ut på bilden. Kan inte läsa texten för jag får typ epilepsi av den skarpa kontrasten mellan svart bakgrund och ljus text, som jag nog sagt någon gång förut. Mina ögon är lite överkänsliga tror jag bestämt.
Nästa gång det blir bloggträff och mässa skall jag inte vara sjuk!

form55 sa...

Susanna - blir det bättre om du ändrar kontrasten på bildskärmen? Synd om du inte kan läsa texten pga detta.

Helena sa...

Så kul med bloggträff!
Har aldrig stött på såna servettringar, men fina var de! Köksuret var döläckert! =)

form55 sa...

Ja, jag gillar både servettringarna och köksuret skarpt!

Och min kommentar till Susanna kan hon naturligtvis inte läsa heller - kom på det just när jag lade in kommentaren...