fredag 10 september 2010

Stengods i vitrinskåpet

I min stora stringhylla har jag två original vitrinskåp. I det ena har jag inrett med mindre stengodsföremål och liknande. Här har jag monterat loss glasskivorna för att ta bort reflexer från blixten.
    Jag har tidigare visat bilder på skåpet i två forum, men nu har jag ett par nya föremål och jag har även ställt samman föremål med liknande färg. Jag kommer att komplettera och sortera ut efter hand när jag hittar finare grejer. Nu letar jag efter en vit miniatyr!


På översta hyllan från vänster finns:
1. En okänd vas som jag inte vet något om.
2. En Rörstrandsvas av Gunnar Nylund (GN) med formen AUX.
3. En miniatyr av Rolf Palm från 1975, märkt G5 (G=7).
4. En troligtvis dansk vas från 30-talet ungefär.
5. Den första blåa är av Carl-Harry Stålhane (CHS) med formkoden CYF.
6. Den kortare miniatyren är också en Stålhane från den numrerade serien - denna är nr 86.
7. Den andra högre blå miniaturen är från Nylund.
8. Sista föremålet är en fin skål av Nylund med provglasyr och med formen E.

Den nedre raden börjar med fyra ljusa föremål från vänster:

1. En miniatyr av Nylund med lång hals.
2. En lätt fyrkantig vas från danska Söholm.
3. En skål med oregelbunden form av Nylund med formen AUN.
4. Liten vas från 1981 av Sven Vejsfelt. Det finns även en likadan större vas i samma serie.
5. Första svarta föremålet är en klassisk båtformad skål av Gunnar Nylund med formkod ARO.
6. Bakom skålen skymtar en vas av japanen Emi Fuzii som verkade i Sverige under några år.
7. Den största svarta vasen kommer från Gävles M-serie (M45) av Lillemor Mannerheim.
8. Den minsta vasen är ytterligare en Nylund, märkt B20 i botten.
9. Den stora gröna skålen är även den en Nylund med formkoden ARU.
10. Miniatyren därefter är av Rolf Palm (Mölle) och märkt G3 (1973).
11. Vasen snett bakom är dansk och ännu oidentifierad.
12. Sista vasen är en unik timglasformad sak av Stålhane.

Mycket Nylund och Stålhane som synes. Ännu har jag inget av Berndt Friberg, men jag skulle gärna vilja ha en som passar in där. Även Stig Lindberg har gjort fina stengodsföremål, men han jobbade ofta med mönster som kanske inte passar så bra ihop med mina enfärgade saker. Det var förresten först Friberg och senare Vejsfelt som drejade Stigs föremål.

Inga kommentarer: